Markkinatutkimus Kurikasta

Sunnuntai 4.7.2010 klo 22.32 - Juhani Eilola


Kun kauppa on tulossa Kurikkaan

Keskustelin hyvän yrittäjäystäväni kanssa siitä voisiko hän perustaa toimipisteen myös Kurikkaan, suorastaan toivoin sitä. Hän sanoi että se ei toimi koska markkinat käyttäytyvät niin että ostokset tehdään Seinäjoella.

En tiedä enkä kysynyt oliko hän tehnyt Kurikassa markkinatutkimusta ennenkuin perusti yrityksensä Kauhajoelle. Mutta vastaus oli niin selkeä että sellainen epäilys kyllä heräsi ja mielikuvissani jo näin miten kurikkalaiset vastasivat kyselyyn. Kurikkalainen kertoo tekevänsä kaikki suurimmat ja jotkut jopa päivittäiset ostoksensa Seinäjoella. Tutkimuksen lopputulos on silloin luonnollisestikin se että Kurikkaan ei kannata perustaa kauppaa.

Jokainen markkinatutkimukseen osallistuva kurikkalainen on siis myös vastatessaan avainasemassa kun uusia palveluja on harkittavana.

Osta Kurikasta -kampanjat uuteen muottiin

Kurikkalaisiin näyttää uppoavan puhe siitä miten tärkeää on ostaa kurikkalaista, mutta silti se jää käytännössä toteutumatta.

Siitä syntyykin ajatus, olisiko aika lähteä parantamaan myös edellytyksiä. Kurikkalaiset kaupan ja palvelualan yritykset (tai Kurikka uuteen nousuun -hanke) voisivat perustaa yhden yhteiskampanjan, jossa päähuomio kohdistuisi kahteen tai kolmeen asiaan:

1. Kurikkalaisyritykset yhdessä tuumin laajentavat tuote- ja palveluvalikoimiaan niin että Kurikasta löytyy se mitä tarvitaan. Valitettavan usein se nyt puuttuu tai on tilauksen takana. Yrittäjäjärjestö voisi yhdessä elinkeinotoimen kanssa järjestää kyselyn puuttuvista tuoteryhmistä ja palvelukokonaisuuksista.

2. Palvelunopeutta, neuvontaa, hymyä ja ystävällisyyttä myös voitaisiin lisätä, koska yksittäisten kommenttien perusteella niissä on parantamisen varaa ja ne luovat tosi suuren kilpailuvaltin kaupan valinnassa.

(3.) Voitaisiin tutkia myös onko mahdollista perustaa yritysten yhteispalvelupiste/kauppa. Näyttävä kauppa jossa esillä ja myynnissä olisi useiden kurikkalaisten yritysten tuotevalikoimia. Ikäänkuin pitkälle kehitetty yritysten kirpputori tai edelleen kehitetty Sisustuskeskus Sellan tyyppinen myymälä jossa voittoa keräävät tuotteitaan esille tuoneet yritykset ja kaupat. Voitaisiinko kolmostien magneetti aloittaa jostain tällaisesta?

Olivat nuo kolme kohtaa sitten tärkeitä tai eivät, niin asiakkaille suunnatut kampanjat eivät näytä yksilötasolla toimivan. Tarvitaan yristystenkin vastaantuloa ja erilaisia kampanjoja muunkin kuin hinnan suhteen.

 


Kommentit

6.7.2010 6.51  Ideaan kannattaa tarttua

Hyviä ideoita. TÄTÄ ET KURIKASTA SAA -kauppa voisi myös toimia. Yhteinen kauppa, joka voisi ottaa valikoimiinsa Kurikkalaisten liikkeideen valikoimistaan poistamia tuotteita edulliseen hintaan sekä erityisvalikoimaa joita paikalliset yritykset myyvät ainoastaan tässä liikkeessä.

6.7.2010 8.50  Tosipien

Jos tällaiseen lähdettäisiin niin jopa minä voisin olla mukana vaikka en varsinaista toimipistettä pysty pitämäänkään.

6.7.2010 13.59  Isot ensin

Ensin pitäisi tehdä valtuutettujen keskuudessa tutkimus kuinka moni asioi Kurikassa.

6.7.2010 20.47  Juhani

On mukavaa että löytyy joitakin jotka ajattelevat samaan suuntaan kuin minäkin. Olin iltarasteilla ja ajoin torin ohi. Tori-ilta oli tänäänkin suosittu. Tori oli täynnä väkeä. Olisi aivan mahtavaa jos Kurikassa yleisö olisi kaiken muunkin takana yhtä vahvasti!

Tuo oli todella hienoa.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini